jiwa yang TENANG

"wahai jiwa yang TENANG! kembalilah kepada tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya..."

Sebuah kisah yang berlaku diantara seorang muslim dengan seorang bukan muslim.Kisah ini berlaku semasa mereka sedang asyik berbual tentang agama masing-masing..


Non-muslim:
"Saya hairan, engkau kata islam mengajar umatnya membuat kebaikan dan melarang mereka dari membuat kejahatan. Tapi mengapa ramai orang islam tetap melakukan kejahatan?"

Muslim itu berfikir sejenak, mencari jawapan yang paling sesuai dengan soalan dan penyoal tersebut.


Lalu bersuara...


"Kau pernah lihat kereta berjenama yang kuat dan berkualiti mengalami kecelakaan? mengapa kereta yang kuat binaan dan baik kualiti ini akhirnya rosak, remuk, dan hancur? Semuanya bergantung kepada pengguna kereta tersebut. Kalau pengguna menggunakan kereta itu dengan sebaik mungkin, pastinya kereta itu baik-baik sahaja. Jadi, apakah kereta itu yang bersalah ataupun pengguna?"

dan menyambung lagi...


"Begitu juga keadaannya dengan agamaku. Islam itu sendiri sudah cukup sempurna untuk manusia keseluruhannya. Tapi 'pengguna' atau penganutnya yang telah 'menyalahgunakan' agama ini dengan cara melanggar perintah Allah. apakah Islam itu yang bersalah ataupun penganutnya?"

Jawapan ini membuatkan orang bukan islam itu berfikir panjang dan mendiamkan diri sejenak..

satu renungan buat diri kita!








0 comments:

Assalamualaikum

berat kaki ini untuk melangkah. jalan dihadapan penuh duri. masih jauh perjalanan menuju ketenangan. dalam memilikinya bukan mudah. kerana penghujungnya adalah kekal. yang diyakini, ketenangan yang diburu adalah pasti. kerana disitu lah redhoMu Ilahi..

Kita Peduli

Kita Peduli

Dah solat..?

Pengarang

Mereka Menulis

Labels